Kivistöläisten palvelut nytkähtivät eteenpäin

Nyt minulla on ilouutisia! Palvelukeskittymän toteuttaminen Kivistön kaupunginosaan on askeleen lähempänä.

Kivistöläisiä tämä nyt tehty päätös on kiinnostanut kovasti. Kokousta edeltäneeseen palautevyöryyn liittyi vahvasti huoli siitä, kuinka kauan pitää vielä odottaa. Miten pitkään mahdollisesti toteutettava kilpailutus pidentää palvelukeskittymän toteutumista? Kilpailutuksen huonona puolena pidettiin sitä, että sen koettiin viivästyttävän palveluiden saatavuutta entisestään. Siksi myös me poliitikot otimme asiaan vahvasti kantaa – hanke halutaan nopeasti etenemään.

Huomenna ei kuitenkaan ole valmista – ei vaikka toteuttaja olisi ollut heti selvillä. Jos kilpailutukseen päädytään, on sen arvioitu kestävän noin kuusi kuukautta. Toteuttajavalinnan jälkeenkin on vielä varattava aikaa suunnitelmien valmiiksi saattamiseen sekä lupaprosesseihin yms. Kunhan itse rakentamiseen päästään, kestää sekin arvioiden mukaan ainakin 18 kuukautta. Näin ollen, vaikka kaikki menisi hyvin, ei Kivistössä vielä ensi kesänä nähdä valmista palvelukeskusta, mutta tavoitteena on, että rakentaminen alkaa jo ensi vuonna. Pidän itse peukkuja, että valmista olisi noin kolmessa vuodessa!

Avoimuus kunniaan

On päivänselvää, ettei kivistöläisten tarvitse sietää samanlaista soutamista ja huopaamista kuin edellisessä kauppakeskushankkeessa. Vuosikausien odotukselle on saatava piste ja kivistöläisille vihdoin toimivia lähipalveluita. Niiden hinta ei kuitenkaan saa olla avoimuuden puute tai sen merkityksen väheksyminen.

Nyt tehtyjen päätöksien pohjalta uskon, että palveluinfra lähtee Kivistöön liikkeelle ja se toteutetaan niin asukkaita kuin eri toimijoitakin kohtaan oikeudenmukaisin toimintaperiaattein.

Tuliko se kilpailutus vai ei?

Mahdollisesti. Tämä riippuu siitä, kuinka monta eri toimijaa lähtee tosissaan mukaan ilmoitusmenettelyyn ja sitä seuraavaan markkinavuoropuheluun.
Jos halukkaita on useita ja heillä kaikilla toteuttamiskelpoiset ideat, voidaan markkinavuoropuhelun jälkeen järjestetään kilpailu. Tästä päättää myöhemmässä vaiheessa kaupunginhallitus. Mahdollista on se, että markkinavuoropuhelun jälkeen todetaan, ettei kilpailutusta tarvita ja toteuttaja valitaan suoraan. Kilpailun arvioinnin tarpeen joustavuus tuo mahdollisuuden siihen, että projekti voidaan antaa toteutettavaksi myös ilman kilpailutusta. Tämä on mielestäni perusteltua.

Koen, että kaupungin maineen ja hallinnon läpinäkyvyyden kannalta on tärkeää, että asukkaille merkittävissä hankkeissa ei hätiköiden ”suosita” ketään. Siksi avoin ja rehti toimintapa on tärkeää. Nyt tehdyn kaupunkisuunnittelulautakunnan ratkaisun myötä tavoitellaan tilannetta, jossa toteuttajat olisivat selvillä jo syyskuussa.

Olen tyytyväinen tämän päivän ratkaisuun. Se on kompromissi, jonka toteuttamiseen löytyi tahtoa laajasti eri puolueista. Se on hyvä.

Minna Räsänen

2 Replies to “Kivistöläisten palvelut nytkähtivät eteenpäin”

  1. Kyllä nopeampaan aikatauluun pitää pystyä. Palvelutilanne Kivistössä on katastrofaalinen. Pieni, ahdas K-Market ei pysty palvelemaan alati kasvavaa väestöä. Takaraja saada palvelut kuntoon on viimeistää ensi vuoden lopussa. Kyntavaalitulos Kivistössä saattaa ratkaista koko Vantaan suunnan.

    1. Hei Kari!
      Kiitos kommentistasi! Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että nykytilanteessa kivistöläisten palvelut ovat todella huonossa jamassa. En kuitenkaan usko, että vaikka palvelukeskushankkeelle saadaan valittua toimija pikaisesti, se se mahdollistaisi palvelukeskittymän valmistumisen jo ensi vuodelle. Mutta toiveissa on, että rakentaminen oikeasti alkaisi jo ensi vuonna!

      Kuntavaalit ovat toden totta tulossa. Ja on tärkeää, että kivistölöäiset samoin kuin kaikki muutkin vantaalaiset äänestävät ahkerasti!

Kommentit on suljettu.