fbpx

Vantaa voi vaikuttaa postin kulkuun – halvin hinta ei takaa laatua

Vantaan Sanomat (VS 24.3.) kirjoitti postinkulun ongelmista.

Kadonneita posteja on ilmennyt myös kaupungin lähettämien kirjeiden osalta, kun esimerkiksi varhaiskasvatuslaskuja on jäänyt saapumatta. Tästä myös meidän perheessä, kuten monissa muissakin, on kokemusta.

Kadonnutta laskua etsiessä ja tilannetta selvitellessä ilmeni, ettei Vantaan kaupungin posteja jaeta suinkaan vain Postin kautta.

Vantaa on kilpailuttanut tämänkin toiminnan, johon kuuluu muun muassa paperisten kirjeiden tulostaminen, kuorittaminen ja toimittaminen tai kuljettaminen vastaanottajalle. Näitä erilaisia myyntilaskuja lähtee kuukausittain noin 53 000 kappaletta. Ja välillä niitä siis myös katoaa matkan varrelle.

Kilpailutuksen kautta Vantaalle valittu välitysoperaattoripalvelu käyttää palveluntuotannossaan useita alihankkijoita kuten Jakeluyhtiö Suomi, JYS ja Posti. Tämän lisäksi nämä alihankkijat voivat käyttää omia alihankkijoitaan. Se tarkoittaa, ettei yksittäisen kirjeen matkaa lähettäjältä asiakkaalle pystytä riittävästi valvomaan, saati ongelmien ilmestyessä pahimmassa tapauksessa jäljittämään.

Se, että laskuja jää saapumatta, ei ole kenenkään etu. Pitkään maksamatta olevat laskut saattavat johtaa jopa maksuvaikeuksiin, kun kertarysäyksellä tuleekin useampi lasku. Epäselvät tilanteet aiheuttavat kuluja myös asioiden selvittelemisenä ja uusien laskujen lähettämisinä.

Kaupungin tekemissä hanginnoissa vaalittava vastuullisuutta

Huonosti toimivaan palveluun voidaan puuttua. Ja kadonneiden postien osalta Vantaan kaupunki voi vaikuttaa siihen, saapuvatko kaupungilta peräisin olevat kirjeet ajoissa sekä oikein asukkaalle. Se onnistuu tekemällä oikeanlaisia hankintoja ja sopimuksia, joissa muun muassa otetaan huomioon palveluntarjoajan osalta toimitusvarmuus sekä palvelun laatu.

Halvin hinta ei aina ole tae kummankaan toteutumisesta.

Kilpailutuksia ja hankintoja tehdessä on kiinnitettävä huomiota pelkkien säästöjen sijaan myös lopputulokseen. Kadonneiden laskujen osalta epävarmuus ja toimitusketjun virheet ovat selviä.

Vantaan pitäisi pystyä valvomaan omia hankintojaan paremmin, koska epäonnistuessa se tarkoittaa muun muassa huonoja palveluita asukkaille.

Vantaalla tehtävien hankintojen osalta on huolehdittava syntyneiden sopimusten valvonnasta ja siihen on osoitettava riittävästi aikaa ja resursseja.

Valvontaa tarvitaan myös siksi, että sen avulla hankituissa palveluissa syntyneitä ongelmia voidaan ennaltaehkäistä. Ja jos niitä syntyy, on perimmäinen syy pystyttävä tunnistamaan ja korjaamaan nopeasti.

On kyse postin kulusta tai vaikka vanhusten hoitamisesta, pitää palvelu hankkia ja tuottaa Vantaalla laadukkaasti, vastuullisesti, riittävillä resursseilla ja eettisesti oikein. Se, että kaupunki huolehtii ja valvoo hyvin omia hankintasopimuksiaan edistää reilua kilpailua ja parhaimmillaan myös estää esimerkiksi työntekijöiden riistoa ja hyväksikäyttöä pitkienkin alihankintaketjujen viidakossa.

Minna Räsänen kaupunginvaltuutettu (sd.) kuntavaaliehdokas

(Mielipidekirjoitus julkaistu Vantaa Sanomissa lauantaina 27.3.2021)